سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تبدیل اسناد مالکیت مشارکتی به یک جلد

 

سند مالکیت چیست؟

سند مالکیت نشان دهنده مالکیت یک فرد بر مندرجات نوشته شده در داخل سند است

در گذشته اسناد مالکیت اراضی به صورت دفترچه ای یا منگوله دار بود چرا که قسمت شیرازه سند را با پانچ سوراخ کرده و آن را پلمپ می کردند تا کسی نتواند بسادگی تغییری در صفحات سند انجام دهد.

یکی از عیوب این اسناد این بود که یک فرد حتی یک کارشناس توانایی جانمایی پلاک ثبتی را نداشت اما با گذشت زمان و پیشرفت جهان و تکنولوژی ،اسناد جدیدی به نام«اسناد تک برگ» ارائه شد.

سند تک برگ شامل یک برگ است که روی آن اطلاعات مالک ،پلاک ثبتی ، و اطلاعات کاداستری قید گردیده است و در پشت برگه حدود اربعه و حقوق ، انباری و... ثبت گردیده میشود .

تبدیل اسناد مالکیت مشارکتی به یک جلد

انجام معاملات مکرر چه به صورت مشکارکتی یا غیر مشارکتی باعث پر شدن ستون انتقالات سند میشود .

برخی از افراد بی دلیل یا ناخودآگاه بر این باورند که بعد از گرفتن ملک جدید باید سند مالکیت جدید برای آن صادر شود و این باور غلط است چرا که سند جدید اطلاعات صاحبان قبل و توضیحات را شامل نمیشود.

بند 55 مجموعه بخشنامه‏ها موقع انتقال قسمت مفروز و باقیمانده سند مالکیت به ید متعامل داده نشده و سر دفتر آن را به اداره ثبت ارسال تا به نام خریدار سند مالکیت جدید صادر شود.

 چکیده ای از بند 301

در مواردی که مالک یک قسمت از ملک مورد ثبت سند مالکیت خود را مشاعاً یا مفروزاً قبلاً به یک نفر انتقال داده و می‏خواهد باقیمانده مورد ثبت را به همان شخص انتقال دهد لازم است سردفتر تنظیم کننده سند معامله اخیر، اصل سند مالکیت را با خلاصه معامله به ثبت محل ارسال دارد که سند مالکیت جدید طبق مقررات صادر شود. چون در این بخشنامه تکلیف اشخاصی که دارای اسناد مالکیت مشاعی متعدد می‏باشند تعیین نگردیده لزوماً تذکر می‏دهد که تبدیل اسناد مالکیت مشاعی متعدد به یک جلد اشکال ندارد. بنابراین با درخواست مالک اسناد مالکیت مشاع را اخذ و در پرنده بایگانی نموده و با رعایت مقررات یک جلد سند مالکیت به مقدار مجموع اسناد مالکیت مشاعی ابطال شده صادر و به مالک تسلیم نمایید

تبدیل استاد مشاعی به یک جلد با درخواست مالک و با ارسال مجموع اسناد مالکیت مشاعی انجام پدیر است اما یکی از مطالب مهم و حائز اهمیت در بند 301 این است کهمالک چند جلد سند مالکیت مشاعی را به اداره ثبت تسلیم و تقاضای صدور یک جلد سند مالکیت مجموع را می‏نماید در صورتی که یک جلد سند مالکیت در بدو امر به نام متقاضی صادر شده و هیچگونه انتقالی بر روی آن صورت نگرفته