سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صدور سندمالکیت به نام وارث

 

خلاصه ای از بند 303:

«هرگاه وارثی درخواست صدور سند مالکیت برا سهم الارث خود از رقبه ای را داشته باشد یکی از شرایط دریافت آن این است

1.      که سند مالکیت آن به عنوان زمین برای مورث صادر شده باشد

2.      ابتدا با تسلیم مدارک

3.      ادعا کند که هیچ گونه اعیانی در زمین وجود ندارد و در گدشته نداشته است

 پس از بررسی و تایید صحت مدارک و شواهد و تایید رئیس واحد ثبتی وضع و استثناء ثمنیه اعیانی از سهم الارث وارث مورد ندارد.»

در مذاهب مختلف اسلامی تقسیم ارث متفاوت است برای مثال در مذهب اهل تسنن سهم الارث زوجه از زوج یک هشتم از کل ماترک زوج است ولی در مذهب شیعه اثنی عشری سهم الارث زوجه از زوج یک هشتم از اموال منقوله ،بهای ابنیه ، اشجار است.

ثمن اعیانی :

در ماده 946قانون مدنی بیان داشته است که زوج از تمام اموال زوجه ارث می برد و در ماده 947 قانون مدنی آمده است که زوجه از قیمت ابنیه و اشجار ارث می برد و ونه از خود آنها که اصطلاحا به ثمن عیانی مرسوم است .

نحوه تقسیم ارث با وجود اولاد یا اولاده اولاد :

اگر متوفی دارای اولاد یا اولاده اولاد باشد سهم الارث زوجه از یک چهارم به یک هشتم کاهش پیدا می کند .

و اگر زوجه در خواست سهم الاذث خود را داشته باشد و ورثه های دیگر از پرداخت سهم او امتناع کنند زوجه بااتکا به ماده 948حق خود را میتواند دریافت کند و در ادارات ثبت با در خواست صدور سند مالکیت ، سند مالکیت متوفی باطل و سند ثمن اعیانی برای روجه صادر می گردد و سهم‏الارث وراث را به استثناء ثمن اعیانی صادرمی کنند .

همچنین زوجه می تواند سهم الارث خود را واگذار نماید که اصلح است بهتر است واگذاری ثمن اعیانی به سایر ورثه به نسبت سهامی باشد که از متوفی ارث می‏برند تا مقادیر سهام به همان صورت سهم‏الارث و بدون کسر اعیان باقی بماند .

اکنون ادارات ثبت در همه موارد صدور اسناد مالکیت سهم‏الارث وراث را با در نظر گرفتن حق زوجه صادر و تسلیم می‏دارند و اصلح همین شیوه اقدامی اداره ثبت است و نظر کمیسیون ماده 12 و یا گواهی مالیاتی متوفی که عدم وجود اعیان نیز در آن قید شده باشد ملاک عمل قرار نداده و رعایت جانب احتیاط را در خصوص حق زوجه امری ضروری و لازم می‏دانند .