سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لازمه تفکیک ملک مشاعی

 

خلاصه ای از مطلب

تنطیم تقسیم نامه برای برای هریک از مالکان ملک مشاعی پس از تقسیم ملک ضروری می باشد زیرا مندرجات و بند های ذکر شده در صورت مجلس زمانی ارزش و اعتبار خواهند داشت که تقسیم نامه تنظیم و تهیه شود .

همان طور که می دانیم تقسیم یا تفکیک ملک با در خواست مالکین ملک مشاع توسط در دفتر اسناد رسمی صورت میگیرد و لازمه تفکیک رضایت مالکین می باشد درصورت نداشتن توافق مالکین بر سهم مشاعی تقسیم نامه رسمی تشکیل نخواهد شد و در اقدام بعدی مالکان برای رسیدن ب حقوق خود ب دادگاه مراجعه خواهند کرد .

رسیدگی به شکایت پس از اجرای قانون تقسیم و فرو ملک مشاع به ذکر عدم افراز یا قابل افراز بودن ملک به دادگاه می باشد .

اگر ملک قابل افراز بود باید صورت مجلس مربوطه به دادگاه ارائه شو در صورت نداشتن صورت مجلس باید نبست به تهیه صورت مجلس اقدام نمود و انجام این مقرارات قانون و آیین نامه بدون توجه به اینکه ملک در گذشته تفکیک شده باشد از متقاضی دریافت وجه می شود .

اجرای حکم افراز دادگاه

«بند 378- واحدهای ثبتی در موقع اجرای حکم افراز ضمن تطبیق مفاد حکم با محدوده ثبتی و سند مالکیت حدود و فواصل قطعات را ضمن تنظیم صورت‏مجلس تعیین و سپس مبادرت به صدور سند مالکیت می‏نماید. اخیراً مشاهده شده است که بعضی از واحدها قبل از تطبیق مفاد حکم با محدوده ثبتی مبادرت به صدور سند مالکیت نموده‏اند و نتیجتاً قسمتی از مورد سند مالکیت صادره خارج از محدوده ثبتی بوده و به مجاورین یا اموال عمومی تجاوز شده است لذا خاطرنشان می‏نماید در موقع اجرای احکام قطعی افراز دادگاه‏ها باید قبل از هر اقدام مفاد حکم و یا نقشه کارشناسی که ملاک حکم افراز بوده به دقت با وضع محل و محدوده سند مالکیت تطبیق و پس از اطمینان به اینکه کلیه قطعات مورد حکم داخل محدوده ثبتی و یا سند مالکیت است مبادرت به صدور سند مالکیت و یا اقدام بعدی گردد.»