سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پر بودن صفحه نقل و انتقالات سند مالکیت و متمم سند

 

اسناد مالکیتی که دارای ستون انتقالات سفید باشد یا تمامی صفحات آن پر شده باشند مجوزی برای ابطال سند مالکیت دریافت نخواهند کرد اما برای حل این مورد میتوان از دفترچه متمم استفاده نمود.اما اگر سند مذبور موروثی باشد مجوز قانون ابطال سند به نام منتقل الیه صادر میشود.

به هنگام پاره شدن صفحات سند یا ریختن جوهر ، محو شدن خطوط ،افتادن در آب و مشکلاتی از این قبایل که باعث ناتوانی در خواندن مفاد و محتوای سند شود ، بخشنامه تعویض سند را مجاز دانسته است.

ویلکن در بخشنامه نحوه تعویض سند را در این مواقع خاص به طور کامل بیان ننموده و باعث به وجود آمدن ابهاماتی مانند  

1.سند مالکیت جدید مشابه سند سابق با تمامی نق و قولات و تمامی پاک نویس ها صادر میگردد

2.سند مالکیت با طی مراحل تهیه پیش نویسو ثبت مجدد در زیل ثبت سند اولیه صادر میگردد

باتوجه به بند81 بخشنامه اکثر واحد های ثبتی ، با رعایت تشریفات و تهیه پیش سند مالک جدید را به نام آخرین خریدار صادر می نمایند.

برای جلوگیری از هرگونه سواستفاده باید به بند فوق توضیح :

«به علت غیرقابل استفاده شدن سند مالکیت مورد ثبت این پیش نویس به شماره چاپی .... باطل و در پرونده بایگانی شد و سند مالکیت جدید به شماره چاپی جدید .... پاکنویس گردید.» استفاده شود .

ماده 117 آیین‏نامه قانون ثبت تعویض سند مالکیت را با انتقال تمام یا بخشی از ملک را مجاز دانسته و بخش 3 از ماده 104 آیین‏نامه با عنوان تجدید سند مالکیت را منع نموده است

بعضی از مسئولین واحدهای ثبتی تجدید و صدور سند مالکیت جدید به نام خریدار را درخواستی بلامانع دانسته و سند جدید صادر می‏کنند.

عده‏ای دیگر بر این باورند تا زمانی که ستون انتقالات سند مالکیت برای انتقال جا دارد مثل سند مالکیت موروثی و یا موارد دیگری که ضرورت ایجاب می‏کند، مجوزی برای ابطال و صدور سند مالکیت جدید وجود ندارد.

با توجه به موارد ذکر شده آنچه مقبول‏تر و منظقی‏تر به نظر می‏آید آن است اسناد مالکیتی که در اختیار مردم قرار دارند محفوظ بمانند و با پر شدن ستون انتقالات، چند صفحه ستون انتقالات سفید به عنوان دفترچه متمم با تشریفات ساده اداری و پرداخت هزینه کم به سند مالکیت الصاق می‏کنند و این اقدامی بسیار بجا و مطلوب می‏باشد.

از فواید پیشنهاد بالا میتوان به :

1.سند مالکیتی که گویای تمام انتقالات و سرگذشت ملک می‏باشد بی‏جهت در پرونده ثبتی بایگانی نمی‏شود.

2. الصاق کردن دفترچه متمم از نظر متقاضی و اداره ثبت اقدام ساده‏ای است که احتیاج به زمان ندارد و با این اقدام به سند مالکیت مجدداً بقرای انجام و قید بیش از چندین معامله ستون انتقالات ضمیمه شده و ممکن است سال‏ها کافی برای مقصود باشد

اشاره کرد.