سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نحوه انجام نقشه برداری

اگر میخواهید با مفهوم نقشه برداری بیشتر آشنا شوید با ما همراه شوید:

سیستمها مختصات در نقشه برداری: 1 -سیستم مختصات قائم الزاویه یا کارتزین(y,x ( 2 -سیستم مختصات قطبی (θوγ ( 3 -سیستم مختصات جغرا فیایی (φm ، λm ( نکته :از سیستم مختصات قطبی وقائم الزاویه فقط در مواردی استفاده می شود که حداکثر ابعاد منطقه 10×10 کیلومتر باشد. تعریف نقشه: بطور کلی نقشه یک قطعه از زمین ؛ تصویر افقی آن قطعه از زمین بر روی صفحه کاغذ است.که درآن طولها به یک نـسبت معیـین کوچک شده اند.شکل زیر تصویر افقی یک قطعه زمین شامل :بوته زار ،باغ میوه ، زمـین شـخم زده ، چمنـزار، جـاده ، رودخانـه و نهرآب که هرکدام عارضه ای است را نشان می دهد.ابعاد تصویر افقی به یـک نـسبت معیـین ماننـد m ÷ 1 کوچـک شـده و روی صفحه کاغذ به نام نقشه یا PLAN ترسیم شده است.

مقیاس: برای تهیه نقشه با توجه به موضوع آن و دقت اندازه گیریها مـسلماً نمـی تـوان طولهـا را بـه انـدازه واقعـی روی کاغـذ نمـایش داد . بنابراین می بایست ابعاد به اندازه معینی کوچک شوند.در حقیقت طولها به طور مشابه و به یک نسبت کوچک می شوند این نسبت تشابه یا کوچک شدن طولها را مقیاس گویند.  

کارتوگرافی: هنر طراحی ، ترسیم، تحریر و چاپ نقشه را کارتوگرافی گویند. انواع عوارض : عوارض طبیعی : عوارضی که انسان در ساخت آن دخالتی نداشته است مثل : کوه ؛رودخانه ؛ دره و ... عوارض مصنوعی: عوارضی که انسان در بوجود آمدن آن نقش داشته است مثل: پل ساختمان جاده و ... انواع عوارض از نظر کارتوگرافی: 1 -عوارض نقطه ای: مثل درخت ؛تیر برق،... 2 -عوارض خطی : مثل رودخانه ؛ جاده ؛ خطوط انتقال نیرو و ... 3 -عوارض چند ضلعی : مثل دریا و ساختمان و ... 

همچنین میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تهیه نقشه utm هم اطلاعاتی به دست بیاورید.