سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نحوه تقسیم اموال منقول و غیر منقول

 

ماده های 589 تا 606 قانون مدنی در رابطه با تقسیم اموال مشارکتی است .  اما موردی که در این بند ها بیان نشده چگونگی تقسیم مال منقول و تقسیم مال غیر منقول است .

مال منقول چیست ؟

   بر طبق ماده 12 قانون مدنی مال منقول را می توان به این گونه توصیف کرد ، اشیایی که انتقال آن از محلی به محلی دیگر ممکن بوده و بدون اینکه به خود یا محل خرابی وارد شود را مال منقول می گویند .

مال غیر منقول چیست ؟

   بر طبق ماده 19 قانون مدنی مال غیر منقول را می توان به این گونه توصیف کرد ، اشیایی که انتقال آن از محلی به محلی دیگر ممکن نباشد یا حرکت دادن آن امکان پذیر نباشد یا  در صورت انتقال به واسطه انسان به هر نحوی باعث آسیب به خود یا محل شود را  مال غیر منقول می گویند .

تقسیم اموال منقول:

بر طبق قانون تقسیم مال منقول مشاعی ( شراکتی ) باید بدین گونه صورت گیرد ، با توجه به داشتن اختیار تام ماللکین بر مال منقول و وضعیت فیزیکی مال ، در هر شرایط با رضایت و توافق شریک ها مال منقول می تواند به صورتی تقسیم کنند که هر شخص به سهم خور یا معادل سهم خود که در مال شریک است یا به وجه نقد برابر سهم خود پرداخت شود تا حالت اشترکی مال از بین برود .

تقسیم مال غیر منقول :

تقسیم مال غیر منقول به علت اینکه مالکین در تقسیم و تعیین آن اختیار تام نداشته  تفکیک با توجه به دو مرحله زیر صورت میگیرد .

1.      تقسیم ملک به روش تفکیک با رعایت مقرارت و ضوابط سارمان ها و ادرات دولتی برای رعایت نظم اقتصادی و ساختار شهری و .... انجام می شود و در تفکیک اعیان قسمت های مشاعی طبق قوانین و موازین مقرر انجام می پذیرد .

2.      صاحب و دارنده مال غیر منقول با داشتن سند مالکیت آن شناخته و شناسایی می شود پس برای تفکیک مال ، به سند مالکیت  احتیاج است تا تقسیمات مال در آن طبق موازین قانون ثبت گردد .

برای دانستن اطلاعات بیشتر و کامل اینجا کلیک کنید .