سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معنی حقوقی افراز و تفکیک

 

متأسفانه ، اگرچه ممکن است برخی از وکلا یا وکلا بین افراز و در برخی قوانین تمایز قائل نشوند ، اما بین افراز و تفکیک تفاوتی وجود دارد ، اما باید گفت که افراز و تفکیک دو معنی حقوقی دارد که بیان می کند.

مفهوم تفکیک ، که در حقوق مدرن ایران پدیدار شد ، از جهاتی شبیه مفهوم تفکیک و افراز است.

افراز: افراز از نظر قانون قضایی و ثبتی عبارت است از جدایی عمل مشترک یک یا چند شریک ، یا به عبارت دیگر ، افراز تقسیم اموال مشترک بین شرکا به نسبت مشارکت آنها است.

تفکیک: تفکیک در استفاده از ثبت عبارت است از تقسیم املاک به قطعات کوچکتر مانند قطعات 5000 متری که مالک یا مالکان آنها را به قطعات 500 متری تقسیم می کنند.

تقسیم شامل افراز و تفکیک و ... می شود به عنوان مثال وقتی شخصی فوت می کند ، اموال وی بین وراث تقسیم می شود و آن ترکه شامل اموال منقول و غیر منقول می شود ، اما در این موارد از عبارت تقسیم استفاده می شود نه تفکیک یا تقسیم.

بر اساس ماده 4 قانون افراز وفروش اموال مشترک ، املاکی که با تصمیم نهایی تجزیه نشده تلقی می شوند ، به درخواست هریک از شرکا به دستور دادگاه شهرستان فروخته می شود.

املاک غیر قابل افراز

تعریف سند : طبق ماده 1284 ق.م.«سند عبارت است از هر نوشته ای که در مقام دعوی یا دفاع قابل استناد باشد »

تعریف سند مالکیت : طبق ماده 21 قانون ثبت «سند مالکیت سندی است که اداره ثبت مطابق ثبت دفتر املاک تهیه و به مالک یا قائم مقام او تسلیم می نماید »

سند معارض چیست : اگر دو سند مالکیت به طور کلی یا جزئی در رابطه با اموال مورد بحث ، یا در رابطه با حدود املاک یا حقوق احتمالی با هم تعارض داشته باشند و این تعارض توسط هیئت مدیره تعیین شود ،سند مالکیتی که ثبت آن نسبت به دیگری موخر است را سند معارض می نامند .

شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با تفاوت های افراز و تفکیک ملک اینجا کلیک کنید .