سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سند زمین

 

در بیشتر نقاط ایران ، به دلیل تسلط مالکان بر زمین های روستاها و کشاورزی و باغ های بزرگ ، صاحبان این نوع زمین ها با قراردادهای معمولی یا دست نویس یا حتی با داشتن اجازه شفاهی زمین یا باغ برای استفاده به روستاییان و کشاورزان واگذار شد .

آنها درصد کمی از محصول را به صاحبان اصلی زمین یا خان آن منطقه خود پرداخت می کردند. کشاورزان با کاشت محصولات و نهال ها به شکل درختان بزرگ باعث باروری و حاصلخیری و قوت خاک می شدند ، بنابراین باغهای سرسبز و زیبای امروزی در بیشتر ایران نتیجه تلاش خستگی ناپذیر نیاکان و پدران زحمتکش کشور این حد و بوم است .

عرصه در حقیقت همان زمین است که اعیان در آن یا وجود دارد یا ساخته میشود و به آن متصل است اگر عرصه و اعیان صاحبان متفاوتی را داشته باشند ، دو جلد سند مالکیت مجزا به صاحبان تعلق خواهد گرفت ، یکی به عنوان عرصع و یکی به عنوان اعیان صادر می شود که همان اسناد مالکیتی است که در دست عموم می باشد .

بعضی مناطق با وجود واحد بودن زمین برای عرصه عددی و برای اعیان عددی دیگر به عنوان پلاک ثبتی منظور شده است یعنی زمین با مساحت و حدود یکسان مثلاً عرصه آن پلاک 25 فرعی از 130 اصلی و اعیان همان زمین پلاک 1379 فرعی از 130 اصلی است. با پیشرفت و توسعه محدوده شهرها و قرار گرفتن محدوده قسمت‏های اعظم مزارع و باغات در بافت شهری و ایجاد و احداث ساختمان بر روی آنها و بالا رفتن ارزش و بهای زمین و بالاخص در دو دهه اخیر و رشد جمیعت و فوت مالکین و انتقال قهری به فرزندان و نوادگان صاحبان آنها و قصد تسلط هر شخص بر سهم خود ایجاب می‏نموده که محدوده ملکی خود را به نحوی محصور و محفوظ بدارد.

گاهی افراد خواستار تفکیک عرصه و عیان می باشد که باید مراحل قانونی را طی نموده یا برای کسب اطلاعات بشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان رسمی مفروز به این لینک مراجه نمایید .